Koulutettujen kokemusasiantuntijoiden osuus on ollut useissa kohtaamisissa ”se vaikuttava juttu”, joka jää mieleen, mikä puhuttelee ja saa aikaan uutta ymmärrystä ja perspektiiviä.
- Kokemusasiantuntija osaa saman kokeneena kysyä tarkentavia lisäkysymyksiä ja jopa haastaa asiakkaan ajattelua. Juurisyihin saatetaan päästä tehokkaammin.
- Kokenutkaan ammattilainen ei aina saa synnytettyä luottamusta asiakassuhteeseen, sillä asiakas saattaa nähdä hierarkiatason, vaikka sitä yritettäisiin häivyttää. Vaikka ammattilainen toisi esiin omaakin kokemustaan aiheesta, saatetaan se eri tilanteissa kokea jopa invalidoivana. Siksi kokemusasiantuntija on oiva lisäapu, jonka turvin saadaan syvennettyä asiakkuutta ja sitoutuettua hoitoon.
- Kokemusasiantuntija tuo omalla esimerkillään toivon kuntoutumisestaja eteenpäin menemisestä, sopeutumisesta tai vaikeuksien voittamisesta. Tämä toivo on asiakkaiden lisäksi tarpeellista myös ammattilaisille, jotta merkitys työn tekemiseen säilyy.
- Ammattilaisille kokemusasiantuntija saattaa tuoda myös empaattisempaa suhtautumista asiakkaisiin.Tämä lisää työhyvinvointia, kun löytyy aitoa välittämistä, sekä tietoa että, se mitä tekee, on tarpeeksi.
- Kokemusasiantuntijat voivat ohjata erilaisia ryhmiä, usein sitä käsitellään ja harjoitellaan jo koulutuksessa. Ryhmät ovat kustannustehokkaita ja vertaisuuden kanssa voimauttavia. Usein mukana on työparina organisaation edustaja, mutta koulutettu kokemusasiantuntija voi ohjata ryhmän yksinkin. Kuntoutumisen ja toipumisen loppuvaiheilla vertaisuuden merkitys korostuu ja sitä olisi siksi hyvä tarjota, vaikkakin jokaisen vastaus on, että ”Ryhmät ei ole mun juttu”, kunnes saapuu ryhmään. Kokemusasiantuntija on saman kokeneena tilanteessa vertainen, mutta myös toisaalta kokemusasiantuntijana kuntoutumisessaan pitkällä tai kokonaan terve (jos kyse sairaudesta ja silloinkin dg. kohtaista). Ja osaa näin omista kokemuksistaan käsin kertoa mikä on auttanut, mitkä keinot veivät eteenpäin.
- Tällaisissa tilanteissa neuvoja otetaan paremmin vastaan vertaiselta, kun ammattilaiselta, jonka elämään kuntoutuja ei pysty samaistumaan. Kokemusasiantuntijat eivät siis tee hoidollista työtä tai neuvo lääkehoidossa. Asiantuntemukseen kuuluu keskeisesti tieto kuntoutumisesta, sopeutumisesta, auttavista keinoista ja vinkeistä. Ja ymmärrys tilanteesta, jonka kautta keskustelua on helpompi ohjata.
- Yksilövastaanotoilla kokemusasiantuntijoille on ollut asiakkaiden helppo uskotutua, sillä usein asia on selvä puolesta sanasta, eikä tarvetta koko elämänhistorian uuvuttavalle uudelleen kerronnalle ole. Neuvot ovat konkreettisia ja perusteltuja kokemusasiantuntijan omalla kokemuksella. Esimerkiksi vuorokausirytmi tuottaa hyötyjä, joita voi kokea, vasta kun se on ollut pidempään käytössä ja kaikilla ei riitä motivaatio tai usko aina niin pitkälle. Kokemusasiantuntijan kertoessa vuorokausirytmin tuottamista hyödyistä se sitouttaa paremmin kokeilemaan, asialle löytyy erilaista uskottavuutta. Tai löytyy toivoa, että itsekin kykenee ylläpitämään rytmiä, muutkin ovat onnistuneet.
- Potilaalle kokemusasiantuntija voi olla yhteys toisenlaiseen maailmaan ja tuoda jatkuvuuden tunnetta ja toivoa kuntoutumiseen.
- Kokemusasiantuntija ei ole suorassa asiakassuhteessa vaan voi toimia sillanrakentajana asiakkaan ja ammattilaisen välillä.Tämä tehostaa työtä, kun asiakas ja työntekijä saavat parhaan mahdollisen ymmärryksen tilanteesta kokemusasiantuntijan ”suomentaessa” puolin ja toisin.
- Näin ollen asiakas voi tuntea saavansa myös jonkun omalle puolelleen ja hoitomyöntyvyys ja sitoutuminen on helpompaa.
Hei, teen perheterapiaa ja päihdetyötä ja haluaisin kouluttaa omaan työhön kaveriksi muutaman kokemusasiantuntijan. Onko olemassa koulutusta kouluttajalle ? Olen käynyt itse Leijonaemojen ryhmänvetajä koulutuksen. Sinikka Hynninen-Otva
Sinikalle olenkin vastannut jo sähköpostitse. Tähän vielä näkyville, että koulutussuositukset löytyvät välilehdeltä. Kouluttajille olemme miettimässä koulutuksen järjestämistä. Olisi tärkeää löytää kokemusasiantuntija kouluttajia, joilla on hyvät valmiudet kertoa työelämästä, sekä vankka tietopohja kouluttussuistuksistamme. Niitä on yhteistyöllä usean tahon ja kouluttajien kesken kehitetty jo Mielen avain-hankkeen ensimmäisistä (kymmenisen vuotta sitten) alkaen. Tehtävät ovat muuttuneet, samoin tulee muuttua suositustenkin. Nyt uutena myös olosuhteet (etäopetusta) ovat muuttuneet. Myös koulutettavat ovat muuttuneet avointen hakujen, sekä yleisen tiedottamisen myötä enemmän jo valmiiksi työelämässä oleviin, asiansa pitkälle käsitelleisiin, sekä ammattilaisiin.
Ystävällisin terveisin,
Riikka Nieminen
Puheenjohtaja
KoKoA -Koulutetut Kokemusasiantuntijat ry
I’m no longer sure where you’re getting your information, however
great topic. I must spend a while studying more
or figuring out more. Thanks for great info I was looking
for this
information for my mission.
Vastaus tulee suomeksi. Saamme tiedon asiakaspalautteista, ammattilaisilta, sekä tutkimuksista, joita löytyy myös meidän tietopankistamme (välilehdellä).
Ystävällisin terveisin,
Riikka Nieminen
Puheenjohtaja
KoKoA -Koulutetut Kokemusasiantuntijat ry
Kommentointi ei ole käytössä.